Veneen kevätkunnostuksen aika on N-Y-T! Kokosimme kevätkunnostukseen pientä muistilistaa

Puhdistus: Huolellinen pesu ja puhdistus on tärkeää. Käytä puhdistukseen vain veneesi pinnoille soveltuvia puhdistusaineita. Jotkut yleiset puhdistusaineet eivät sovellu kaikille materiaaleille. Vahaamalla veneen, helpotat oleellisesti sen puhtaana pysymistä. Varmista, että käyttämäsi vaha sisältää UV-suojan.

Eliönestomaali:  Jos veneesi pohja on maalattu, tarkista maalin kunto ja tarvittaessa uusi pohjan maalipinta. Kovaan antifouling-maalin riittää usein aktivointikerros. Pehmeillä antifouling- maaleilla maalattuihin pohjiin kannattaa lisäksi varmistaa, että tulee riittävä kulutuskerros rasituskohtiin kuten kuohurajaan.

Akku: Tarkista, että akuissa on riittävä lataus ja tarvittaessa lataa akut. Jos kyseessä ei ole ns. huoltovapaa akku, huolehdi myös että akun nesteet ovat kunnossa. Jos akun navat ovat hapettuneet harjaa ne puhtaaksi esim. rosteriharjalla. Oksidikerros lisää merkittävästi resistanssia ja rasittaa koko sähköjärjestelmää. Hapettuneet kengät kannattaa vaihtaa uusiin. Kullatut ja messinkiset kengät ovat galvanoituja pitkäikäisempiä ja tarjoavat paremman kontaktin. Älä rasvaa akun napoja, rasva ei johda sähköä ja heikentää siten kontaktia.

Moottori: Huolellinen moottorin syyshuolto on valmistanut moottorin talvehtimista varten. Kevään tullen tutustu moottorin kuntoon, tarkista, että vesipumppu toimii oikein – veden virratessa pumpun tulisi olla lämmin, muttei kuuma. Tarkista veden ja polttoaineen suodattimet ja tyhjennä ne tarvittaessa roskista. Tarkista moottori myös mahdollisten öljyvuotojen varalta.

Polttoainejärjestelmä: Tarkista ettei polttoaineletkuista löydy halkeamia tai kuluneita kohtia, etsi myös mahdollisia polttoainevuotoja, erityisesti liittimien ympäristöstä. Tarkista liittimien kunto ja vaihda kaikki vähänkin epäilyttävät liittimet. Tässä vaiheessa se on paljon helpompaa kuin merellä keikkuvassa veneessä. Käytä aina laadukkaita liittimiä. Muista tarkistaa myös polttoainetankin kunto ja tankissa mahdollisesti säilytetyn polttoaineen laatu. Tyhjennä ja puhdista polttoainetankki tarvittaessa. Huolehdi myös aina polttoainetankin asianmukaisesta tuuletuksesta.

Sinkki-anodit: Vaihda moottorin ja vetolaitteiden sinkki-anodit. Kaikissa moottoreissa on sinkki-anodeja joiden kulumista pitää tarkkailla säännöllisesti. Sinkki-anodin tehtävä on hapettua itse moottorin metalliosien sijaan, joten hyväkuntoiset sinkit ovat tärkeä osa moottorin kunnossapitoa. Sinkkien vaihtoväli riippuu monesta tekijästä, mm. ajoympäristöstä, veneen säilytystavasta, moottorin ulkoisesta kunnosta, jne. Varsinkin suolainen epäpuhdas vesi syövyttää sinkit hyvin nopeasti. Mikäli veneessä on muita runkosinkkejä, vaihda ne myös ajoissa.

Tarkista vielä vetolaitteen paljekumi. Etenkin vetoakselin paljekumin vaihto on tärkeä suorittaa ajoissa. Pienikin repeämä paljekumissa päästää vettä vetoakselille ja kilven laakerille, jotka ovat tämän jälkeen helposti käyttökelvottomia jos veneellä ajetaan. Pahimmassa tapauksessa vesi vuotaa sisälle kilven laakerin kautta ja johtaa veneen uppoamiseen.

Pilssipumppu: Tarkista pilssipumpun toiminta huolellisesti ja korjauta se tarvittaessa välittömästi. Toimimattoman pilssipumpun kanssa ei ole asiaa vesille.

Sähköjärjestelmät:  Tarkista sähköjärjestelmän ja veneen kaikkien sähkölaitteiden kunto.

Sammuttimet: Tarkista sammuttimien päiväykset jo ennen kuin katsastusmies tai merivartiosto puuttuu niihin! Sammuttimeen on stanssattu valmistusvuosi ja se on voimassa 10v. Sammutin on tarkistettava joka vuosi.

Turvalaitteet: Tarkista kaikki veneessäsi vaadittavat turvalaitteet (raketit, soihdut, merkkivalot, pelastuslautta ja -renkaat, heittoliina, ym…), se että ne yleensä on muistettu tuoda talven jälkeen takaisin veneeseen, sekä niiden kunto ja vanhentuvissa tuotteissa päiväys. Epäkelpo turvalaite ei pelasta hätätilanteessa vaikka se olisikin mukana!

Kelluntavarusteet: Tarkista kelluntavarusteidesi määrä ja kunto, ilmatäytteiset pelastusliivit pitää tarkastaa kerran vuodessa. Muista että jos ilmatäytteiset pelastusliivisi ovat veneen katsastuksessa mukana, tarvitset asianmukaiset varalaukaisimet.  Varauduthan myös yllätysvieraisiin. Tuo tarvittaessa liivisi meille Marnelaan huolettavaksi.

Vesijärjestelmä: Mikäli veneessä on vesijärjestelmä ja olet tyhjentänyt sen avaamalla letkut , muista laittaa letkut takaisin kiinni. Huuhtele ja pese vesitankki tarvittaessa. Vesijärjestelmä on syytä huuhdella erityisesti jos olet käyttänyt järjestelmässä jäänestoainetta.

Kiinnitysvarusteet:  Tarkista köydet, ankkuri sekä lepuuttajat.

Pohjatulppa ja läpiviennit: Pohjatulppa kannattaa muistaa laittaa paikoilleen ja tarkistaa sen kireys, vielä kun vene on ylhäällä. Tarkista veneen pohjien läpiviennit. Jos ei ole oikean kokoisia puukartiotappeja asetettu valmiiksi läpivientien kohdalle tee se nyt.

Elektroniikka: Muista päivittää navigointilaitteet ja kartat. VHF- antennin ja kaapelin kunnon testaus masto alhaalla on helpompaa kuin masto ylhäällä. Samoin mastossa olevien valojen toimivuus kannattaa testata kun masto on vielä alhaalla.

Takila: Huolla ja tarkista vanttiruuvit. Käytä vain oikeaa vanttiruuviöljyä tai teflon-vaseliinia ettei kierteet leikkaa kiinni.  Tarkista vanttien terminaalit etteivät vaijerin säikeet ole purkautuneet. Tarkista myös mastossa olevien helojen niittaus ja ettei liitospisteissä ole murtumia sekä läpiviennit ovat ehjät.

Myös nostimen kehrät on hyvä tarkastaa, että pääsevät pyörimään myös rasituksen alla. Kehrien akselit voi voidella esim. Marine Lube- kuivavoiteluainella. Vaihda hyvissä ajoin nostimet jos kuori on rispautunut tai siinä on kovettumia. Katkennut kuori voi aiheuttaa esim nostimen jumiutumisen eikä purjeen lasku onnistukaan helposti.

Rullalaite: Rullalaite on myös hyvä tarkastaa ja rasvata. Video-ohjeet Furlex-rullalaitteen huollosta löytyvät Marnelan YoutTube-kanavalta. Tarkasta rullalaitteen ohjuri sekä voitele ja huolla tarvittaessa rullalaite.

Vinssit: Muista huoltaa vinssit aika ajoin. Pura ja putsaa vanha rasva pois esim diesel öljyllä. Vaihda tarvittaessa lipsut ja niiden pienet jouset.

Uuni ja hella:  Tarkista uunin ja hellan kiinnitys sekä kaasulaitteissa kaasuletkujen ja -pullon kunto ja tiiveys. Kaasulaitteita saa kytkeä vain valtuutettu kaasuasentaja eli käytä tarvittaessa ammattilaista apuna.

 

Copyright © 2015-2017 Marnela Oy

Uutiset 14.3.2017 21:15